• Kontakta oss

  • Hitta till oss

Klientinloggning

Pbmonline.se

Nyheter och blogg med det senaste inom beteendepsykologi från PBM

PBM - FLOW

6 december 2018

Avdramatisera och undvik sömnstress

Enligt sömnforskaren Christian Benedict är en av orsakerna bakom den ökade sömnproblematiken bland yngre människor bland annat orsakade av den digitala revolutionen. Men det har även skapats en hel del hets kring sömnen, vilket i sig kan leda till försämrad sömn.

Många drabbas till och från i livet av tillfälliga sömnbesvär, men det är först när besvären blir långvariga och får en negativ påverkan på hur vi fungerar under vår vakna tid (sk insomni) som det är allvarligt. Det skriver www.netdoktorsom intervjuat Christian Benedict, docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet, om sömnproblem.

Enligt Christian Benedict finns det inget enkelt svar på varför vissa människor får sömnproblem. Man har dock sett ett tydligt samband med åldrandet. Till exempel kan sjukdomar som är vanligare bland äldre såsom exempelvis högt blodtryck och kronisk smärta bidra till dålig sömn. 

Samtidigt blir sömnbesvär allt vanligare bland yngre personer. Siffror från SCB visar att sömnbesvär bland yngre vuxna (16 – 54 år) har ökat från tio procent på 80-talet till 30 procent under 2004. Enligt Benedict visar nya siffror på samma tendens och en av anledningarna bakom besvären anser han bero på den digitala revolutionen, men även på andra livsstilsfaktorer – till exempel på att vi äter och tränar senare på dygnet. 

Det har dessutom skapats en hel del hets och stress runt sömn som kan leda till sömnstörningar. Det finns exempelvis appar som mäter sömnkvalitet och tidningarna överöser oss med skrämselfakta, vilket kan upplevas som stressande framför allt för dem som redan har problem, enligt Christian Benedict. 

Han säger att en vuxen person bör sova sex till nio timmar/natt, men sömnbehovet är individuellt och handlar även om sömnen och vilans kvalitet. Det gäller att komma ihåg att vila också ger återhämtning. För trots att du inte sover så vilar du och om man har svårt att sova ska man istället ta tillvara vilan. Det handlar om att avdramatisera sömnproblemen. På dagen kallar vi till exempel vila för mindfullness, men under natten är det sömnbesvär.

Blir sömnproblemen långvariga bör man dock genomgå en sömnutredning. Det finns flera behandlingar för sömnsvårigheter, till exempel terapi. 

Läs mer på: https://www.netdoktor.se/somn/artiklar/somnhets-vanligt-bland-unga/?utm_campaign=ange-mailnamn&utm_medium=email&utm_source=Apsis

Välj månad

KATEGORIER

SENASTE