• Kontakta oss

  • Hitta till oss

Klientinloggning

Pbmonline.se

Nyheter och blogg med det senaste inom beteendepsykologi från PBM

PBM - FLOW

26 februari 2018

Hög och långvarig gas kan slå ut bromsen

Långvarig stress gör att stresshormonet kortisol är konstant förhöjt. Något som vi inte är skapade för att klara av. När stressen pågått under lång tid kan de naturliga ”stressbromsarna” i hjärnan nötas ned vilket gör att man blir än mer stresskänslig - en ond cirkel som kan vara svår och tidskrävande att bryta.

I en intressant artikel i Dagens Nyheter intervjuas Anders Hansen, psykiatriker och författare till boken ”Hjärnstark”, om vad som händer i hjärnan vid långvarig stress. Enligt Hansen kommer den som är utsatt för stress (höga kortisolnivåer) under en längre tid att bryta ner sina ”stress-bromsar”, vilket på sikt gör att hjärnan bokstavligen krymper. När bromsarna blir utnötta händer också andra saker i vår hjärna – bland annat minskar vår motståndskraft mot högt kortisol och en ond cirkel har startat där olika processer samverkar, där stress föder stress.

Den som fortsätter att stressa utan paus och återhämtning, det vill säga överbelastar stressystemet, kan till slut drabbas av utmattningssyndrom. Något som både kan ge fysiska och psykiska symtom, exempelvis ångest, minnes- och koncentrationssvårigheter och sömnproblem. Utöver dessa symtom kan man drabbas av depression och då talar man om att individen har en utmattningsdepression.

Hansen gillar inte det vardagliga uttrycket utbrändhet. Han talar istället om urladdning. Detta eftersom epidemiologiska studier visar att de flesta som drabbas blir bra igen, men det kan ta lång tid att bli återställd. Förmodligen på grund av att den som en gång drabbats av utmattningssyndrom blir känsligare för stress. Varför det är så är det ingen som ännu vet. Anders Hansen beskriver det som att isen blir tunnare under fötterna. De som drabbas av utmattningssyndrom är ofta ambitiösa och exekutiva människor. När de känner att livet börjar bli mer normalt vill de leva som vanligt igen. Det är då det gäller att se upp – att vara uppmärksam på tidiga symtom.

Det är lättare att förebygga utmattningssyndrom jämfört med att komma tillbaka. Balans i livet och dagdrivarhjärna (att inte göra något särskilt och bara låta tankarna vandra) är några av de råd som Hansen vill ge. Ingen kan vara exekutiv hela tiden, tvärtom är det troligen nyttigt att inte göra någonting alls. Detta handlar vare sig om lathet eller bristande moral. Enligt Anders Hansen är det lika naivt att säga till någon med utmattningssyndrom att ta sig samman, som att säga det till en människa som drabbats av en hjärtinfarkt.

 

Läs hela artikeln påhttps://www.dn.se/nyheter/vetenskap/det-har-hander-i-hjarnan-vid-stress/



Välj månad

KATEGORIER

SENASTE