• Kontakta oss

  • Hitta till oss

Klientinloggning

Pbmonline.se

Nyheter och blogg med det senaste inom beteendepsykologi från PBM

PBM - FLOW

30 oktober 2017

Ny studie visar: Dåliga nyheter kan motivera

I ett chefsuppdrag ingår att hålla sina medarbetare informerade – oavsett om informationen som ska levereras är negativ eller positiv. Som chef föredrar man naturligtvis att informera om positiva händelser, men nu visar en ny brittisk studie att dåliga nyheter faktiskt kan vara bra nyheter. De kan till och med inspirera och motivera personalen till bättre prestationer.

Leif Brandes, professor vid Warwick Business School, London, forskning visar att  arbetsplatser där medarbetarna ständigt uppdateras av sin chef också präglas av att ha högt motiverade medarbetare. Sammantaget innebär detta att det viktigaste är att faktiskt hålla sina medarbetare kontinuerligt informerade, såväl med bra som dåliga nyheter.

Att undanhålla obekväm information kan enligt Brandes få allvarliga konsekvenser. Enligt chef.se visar Brandes forskning att undanhållande av information påverkar personalens motivation och prestation på ett mer negativt sätt jämfört med vad man tidigare trott. 

En annan studie förstärker kommunikationens betydelse ytterligare. Den visar nämligen på att pengar inte är allt för att medarbetare ska känna sig motiverade. Det krävs mer. En chef som är bra på kommunikation, som väljer att informera om sådant som ännu inte nått ut till hela organisationen, kan få medarbetare att känna att de är med och utvecklar arbetsmiljön och på så sätt uppnås ökade arbetsinsatser.

Läs artikeln på: https://chef.se/leif-brandes-daliga-nyheter-kan-motivera-personalen/

Välj månad

KATEGORIER

SENASTE