• Kontakta oss

  • Hitta till oss

Klientinloggning

Pbmonline.se

Nyheter och blogg med det senaste inom beteendepsykologi från PBM

PBM - FLOW

19 juni 2014

Låt inte semestern bli en dålig ursäkt att få arbeta i badkläder!

Nu närmar sig semestertider och många är vi som längtar efter den avkoppling som semestern skall ge oss. Men hur blir det sedan? Kommer vi tillbaks med nyladdade batterier? Forskning visar att effekten av ledighet är ganska kortvarig men PBM's psykolog Andreas Iwarsson ger oss alla ett par konkreta råd hur vi kan förlänga "semester-effekten".

santa monica 2

Full rulle eller… hur du tar hand om dig över sommaren


Har du haft en pressad vår? Stökar alla klämdagar i maj till det för dig på jobbet? Tufft att hinna med alla avslutningar för barnen?


Lugn, du är inte ensam. Semestern börjar kännas alltmer lockande förstås och det med all rätt. Det blir ett ypperligt tillfälle till lite mer sammanhängande återhämtning. Vi har i tidigare blogginlägg pratat om mikrostress och om hur vi behöver förhålla oss till tekniken i vår vardag. Under semestern riskerar vi att inte stänga av tekniken och därmed också ge oss sämre förutsättningar för återhämtning. Vad jag föreslår är inte att helt undanhålla sig exempelvis mail utan att göra det medvetet. Kanske behöver du inte läsa mailen mer än en gång i veckan under ledigheten? Sätt i så fall av en tid i förväg när du kan spendera några timmar med att hantera din inkorg så kan du ägna dig åt annat de övriga 166 timmarna den veckan. Naturligtvis bör du även ge dig själv kontrollen över mailen genom att också stänga av eventuell ”pushfunktion”. 


Centralt kan också vara att klargöra förväntningar på din tillgänglighet före semestern. Du kanske inte måste vara nåbar jämt eller svara omedelbart på mail. Ställ in autosvar på mailen med alternativ kontaktväg för akuta ärenden så kan du också lita på att alternativ finns som inte nödvändigtvis innefattar ditt aktiva deltagande. 


Enligt en studie av DeKaamp mfl så tydliggörs hur återhämtande semester är men också hur kortvarig effekten är. Risken är stor att du redan efter några dagar på jobbet är tillbaka precis där du började. I studien mätte man 96 personer, som alla hade anställning i någon form, före semester, under semestern och efter semestern, på sju variabler relaterade till hälsa - sömnkvalitet, upplevelse av hälsa, humör/psykiskt mående, psykisk utmattning (fatigue), spändhet, energinivå och tillfredställelse generellt. Samtliga variabler förbättrades hos deltagarna under semester men var dessvärre också tillbaka till förmätningsnivåer efter redan en vecka. 


Men låt oss nu inte nedslås av detta utan det finns vägar för att hitta tillbaka till nivåerna under semestern även när vi har dragit igång igen så här kommer tips att förlänga effekten av din semestern (när du behöver det bäst…):


1) Mjukstarta när du kommer tillbaka till jobbet. Kanske jobba en kort vecka eller kortare dagar inledningsvis. Fyll heller inte kalendern med massor med möten utan planera för att gå igenom mail och starta på dina villkor.


2) Gör saker du tycker om på din semester, det ökar nämligen återhämtningen. Ni kanske inte skall åka till Legoland, Liseberg och Gröna Lund bara för att ungarna vill det om det inte är förknippat med positiva känslor för dig


3) Planera semestern i förväg, för att undvika störningar i så stor utsträckning som möjligt. Var gärna överens med dem du semestrar med om vad och när ni skall göra era aktiviteter.


4) Spara på dig minnen av semestern, ta många bilder eller skriv dagbok. Då skapar du nämligen ett sätt för dig att få kontakt med positiva känslor även under regniga höstdagar. Glöm inte heller att lägga lite tid på återväcka minnen från ledigheten. Tänk på morbror Rune som envisades med att visa diabilder på hela sin semester i Blekinge. Han kanske tråkade dig när du var liten med det var för honom ett ypperligt sätt att få tillbaka känslorna som förknippats med resan (förhoppningsvis positiva..)


5) Ett sista tips, och detta är inte direkt applicerbart på den närliggande sommarens semester, är att planera för att sprida ut ledigheten över året. Ta en vecka på våren, en weekend på hösten och kanske en skidresa över nyår förutom ledigheten på sommaren. 


Så när det nu lider mot sitt slut med detta blogginlägg så vill jag verkligen önska dig en härlig semester fylld med det som just du älskar att göra när du är ledig. Ta kontroll över din teknik och förhåll dig medvetet till den.


A.i bild

hälsningar

Andreas


Andreas Iwarsson

Platschef Stockholm

Leg psykolog, organisationskonsult


Referens: Jessica de Blooma* Sabine A.E. Geurtsa, Toon W. Tarisa,b, Sabine Sonnentaga,c, Carolina de Weertha and Michiel A.J. Kompiera


”Effects of vacation from work on health and well-being: Lots of fun, quickly gone” Work & Stress 24 (210) 2 pp 196-216

 

Välj månad

KATEGORIER

SENASTE