Vi ställer inte in - vi ställer om!
Du kan boka om dina besök, utbildningar och behandlingar hos oss till digitala träffar. Hör av dig till din mottagning eller kontaktperson, så ser vi till att du får träffa oss via video. Varmt välkommen till oss på PBM!

Close icon

Stäng

  • Kontakta oss

  • Hitta till oss

Våra digitala tjänster

PBM logo

DE SENASTE NYHETERNA INOM BETEENDEPSYKOLOGI.

PBM-Bloggen

Arkiv: januari 2016

20 januari 2016

Självmedkänsla mot stress

En ökad ”självmedkänsla” kan vara ett sätt att hantera stress och höga prestationskrav i arbetslivet. Flera forskningsprojekt studerar just nu hur träning av självmedkänsla kan vara till hjälp på såväl individ- som organisationsnivå.

Den som är alltför självkritisk blir ofta självfixerad och kan behöva träna compassion och självmedkänsla.
Christina Andersson, psykolog vid Karolinska institutet, är ansvarig för ett forskningsprogram som till våren ska utröna huruvida compassionträning kan användas i arbetslivet, för att förhindra stressproblematik och sjukskrivning.
I jämförelse med mindfulness inriktar sig compassionguidade övningar på att aktivera kroppens trygghetssystem. Man aktiverar också positiva känslor i hjärnan, vilket är ett komplement till mindfulness som mer handlar om att uppmärksamma och vara närvarande i nuet, säger hon till tidningen Arbetsliv.
Tidningen har den senaste veckan publicerat en rad artiklar i en serie om självmedkänsla.


Läs mer hos Arbetsliv

SENASTE

KATEGORIER

Arkiv