Vi ställer inte in - vi ställer om!
Du kan boka om dina besök, utbildningar och behandlingar hos oss till digitala träffar. Hör av dig till din mottagning eller kontaktperson, så ser vi till att du får träffa oss via video. Varmt välkommen till oss på PBM!

Close icon

Stäng

  • Kontakta oss

  • Hitta till oss

Våra digitala tjänster

PBM logo

DE SENASTE NYHETERNA INOM BETEENDEPSYKOLOGI.

PBM-Bloggen

15 juni 2015

Olika träningsupplägg - samma effekt

Träning på jobbet kan göras i form av en timmes sammanhängande gympa, i form av flera korta pass eller många snabbträningar. För nacke och axlar verkar alla upplägg göra samma - stora - nytta.
Det visar en nyligen publicerad dansk studie av 573 kontorsanställda.

Kontorsarbetare som styrketränar på arbetstid en timme i veckan minskar risken för smärtor i nacke och axlar med 50 procent.
Träningen har god effekt oavsett om den utförs under en sammanhängande timme, tre 20-minuterspass eller nio 7-minuterspass varje vecka under 20 veckors tid.

En av testgrupperna i denna studie fick minimal grad av handledning, eftersom man ville se om graden av deltagandet i gympan påverkades. Denna omständighet verkade dock inte leda till minskat engagemang i träningen.

Läs mer om studien

SENASTE

KATEGORIER

Arkiv