Vi ställer inte in - vi ställer om!
Du kan boka om dina besök, utbildningar och behandlingar hos oss till digitala träffar. Hör av dig till din mottagning eller kontaktperson, så ser vi till att du får träffa oss via video. Varmt välkommen till oss på PBM!

Close icon

Stäng

  • Kontakta oss

  • Hitta till oss

Våra digitala tjänster

DE SENASTE NYHETERNA INOM BETEENDEPSYKOLOGI.

PBM FLOW

6 maj 2019

Chefens ansvar att ge stöd till medarbetare i kris

Alla människor kan drabbas av en personlig kris i livet och oavsett om krisen har sitt ursprung i arbetslivet eller i privatlivet är det chefen som har ansvar för att medarbetaren ifråga får krisstöd. Tidningen Chef har listat ett antal punkter som chefen bör tänka på när han/hon ska ge en medarbetare krisstöd.

På många arbetsplatser, till exempel kontor, finns det inte några uppenbara olycksrisker för medarbetarna, men de kan naturligtvis ändå drabbas av kriser. Det kan handla om att någon närstående plötsligt blivit allvarligt sjuk eller att medarbetaren själv fått tragiska besked som påverkar honom/henne starkt. Då är det chefen som har ansvar att ge krisstöd.

Tyvärr finns det ett flertal arbetsplatser som inte har någon beredskap för detta. Det vill säga de har inte någon färdig krisplan med checklistor för chefen att hålla sig i. Socionom Sara Dahlberg Eriksson, som bland annat arbetar med krisstöd och sorgebearbetning, har för tidningen Chefs räkning listat ett antal punkter som man bör tänka på som chef när man ger krisstöd. Några av dessa punkter är att aldrig abdikera som chef, att våga visa sig mänsklig, att lyssna utan att ha svar och kanske bland det viktigaste – att ta professionell hjälp av psykolog när situationen blir för svår att hantera själv.

Läs hela artikeln här:https://chef.se/8-steg-ge-raett-stoed-till-medarbetare-i-kris/

Välj månad

KATEGORIER

SENASTE