Vi ställer inte in - vi ställer om!
Du kan boka om dina besök, utbildningar och behandlingar hos oss till digitala träffar. Hör av dig till din mottagning eller kontaktperson, så ser vi till att du får träffa oss via video. Varmt välkommen till oss på PBM!

Close icon

Stäng

  • Kontakta oss

  • Hitta till oss

Våra digitala tjänster

DE SENASTE NYHETERNA INOM BETEENDEPSYKOLOGI.

PBM FLOW

20 februari 2020

Chefers utmaning: släppa jobbet efter arbetstid

På bara sex år har antalet sjukdagar för chefer på grund av psykosociala orsaker ökat från 28 till 78 per 100 chefer och år och värst drabbade är kvinnliga chefer.
För chefer är det bland annat en stor utmaning att släppa jobbet efter arbetstid och inte mentalt vara kvar i jobbet och hela tiden vara i stand by-läge, menar Måns Danneman, leg. psykolog på PBM i Göteborg.

 

Måns Danneman är leg. psykolog på PBM i Göteborg.

Chefshälsorapporten 2019 visar att långtidssjukskrivningar av psykosociala skäl har ökat markant, från 28 till 78 dagar per 100 chefer och år. Långtidssjukskrivningarna har framförallt ökat hos kvinnliga chefer, men manliga chefer blir också oftare långtidssjukskrivna.

- En utmaning som chef är ju att ansvaret och kraven ofta finns kvar även efter uttalad arbetstid. För att få till god återhämtning är det dock viktigt att man får komma bort från detta då och då, helst varje dag, säger Måns Danneman, leg. psykolog på PBM i Göteborg som i många år har arbetat med förutsättningar för hållbar hög prestation och som håller utbildningar i ämnet.

- Skiljandet mellan arbete från fritid som i vissa typer av jobb kommer av sig själv blir svårare i en chefsposition. Man kanske har förtroendetid eller har kunder, samarbetspartners eller medarbetare som hör av sig utanför vanlig arbetstid, konstaterar han.

Rapporten pekar på att digitaliseringen gör det lättare att ständigt vara tillgänglig och bidrar till att gränsen mellan arbete och fritid suddas ut.

- Hjärnan och kroppen måste få möjlighet att varva ner och inte ständigt behöva vara redo för att något arbetsrelaterat kan dyka upp. Det blir betydligt svårare om vi ska stå i ”stand by” för eventuella jobbmail eller jobbsamtal, säger Måns Danneman.

Han förklarar att återhämtningen hotas av att ständigt vara mentalt kvar på jobbet och att det är viktigt att flera gånger per dag varva ner, genom till exempel korta pauser eller en långsam promenad till ett möte.

- Engagemang är önskvärt, men om vi tummar på återhämtningen över för lång tid kommer engagemanget att minska, säger han.

Chefshälsorapporten visar att även om långtidsfrånvaron ökar så minskar korttidsfrånvaron. Men detta, menar analytikerna, behöver inte vara något positivt utan kan vara ett tecken på att chefer går till jobbet även fast de är sjuka och skulle behöva vara hemma några dagar.

Måns Danneman ger några viktiga, konkreta tips på hur chefer kan maximera sin återhämtning och undvika att hamna i en långtidssjukskrivning:

  • Tydliggör ditt uppdrag och din arbetsbeskrivning.
  • Skilj arbete från fritid.
  • Tillåt dig att ha lugna stunder.
  • Tillåt dig att regelbundet sänka tempot ibland. Högt tempo under kortare perioder är ofarligt, men kom ihåg också växla ner då och då.
  • Ha tråkiga stunder varje dag. Passa på när du väntar på något. Hjärnan behöver få tillfälle att inte behöva hantera stora mängder stimuli.
  • Lägg undan mobilen när du inte vill bli störd och när du vill kunna koppla av.
  • Anpassa din fysiska aktivitet utifrån dagsform. Fysisk aktivitet är vårt kraftfullaste verktyg för att hantera stress, men inte om vi pressar kroppen för hårt när den inte klarar av det.
  • Prioritera god sömn om du vill hålla i längden. Gå inte på myter om att vi endast behöver några timmars sömn per natt. Det är skillnad på att klara sig på lite sömn och på vad som gör att vi mår bra och fungerar bra i arbetet och livet i stort.
  • Tycker du inte ditt jobb är meningsfullt ens i perioder när du är pigg och utvilad? Byt arbetsuppgifter och om det inte går så byt jobb.

 Läs mer om Chefshälsorapporten 2019 här

Välj månad

KATEGORIER

SENASTE